۱۴۰۳.۰۷.۰۱

به همت مرکز آموزش حوزه هنری، نشست هم‌اندیشی باشگاه ادبی بانوی فرهنگ با حضور رئیس حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی؛ نشست هم‌اندیشی باشگاه ادبی بانوی فرهنگ و ریاست حوزه هنری با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محمدصادق کوچک‌زاده مدیر مرکز آموزش حوزه هنری، سارا عرفانی مدیر مجموعه بانوی فرهنگ و جمعی از استادان و نویسندگان این مجموعه در سالن صفارزاده برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدصادق کوچک‌زاده، مدیر مرکز آموزش حوزه هنری با عرض خیرمقدم خدمت حاضران نشست به طرح سؤالاتی از نویسندگان درباره آثار در دست نگارش پرداخت. 

در ادامه ریاست حوزه هنری با تبریک ایام پیش رو و آرزوی کسب توفیق رضایت حضرت حجت(عج) بیان داشت: به دولیل اصلی خواهش و اصرار کردم که این جلسه با حضور هر تعدادی از بزرگواران از مجموعه بانوی فرهنگ که مشغول نوشتن و درگیر کارویژه هزار و یک شب هستند برگزار شود. 

محمدمهدی دادمان با تاکید بر اینکه دلیل اول عرض خداقوت و ارادت و شهادتین ما در حوزه هنری بود که این کار را کار مهمی می‌دانیم، گفت: زحمت فرد فرد شما، چه بزرگوارانی که به‌عنوان استاد و راهبر در کارها درگیر هستند و کمک می‌کنند و اکنون در این جمع حاضر یا غایب بوده و چه نویسندگانی که تجربه اول یا تجربه چندم آنها در نوشتن است، تک‌تک ایشان برای ما قابل احترام هستند. 

وی با بیان اینکه آنها را جزئی از خانواده بزرگ، دوست‌داشتنی و عزیز حوزه هنری می‌دانیم، اظهار داشت: وظیفه خودمان را بدون هیچ تعارف و تسامح کمک به شما می‌دانیم. کارمان همین هست و ان‌شاالله خدا به شما در این مسیر کمک کند. غرض اصلی این جلسه گفتن همین چند جمله بود که ما پای کار و زحمتی که شما می‌کشید هستیم. 

ریاست حوزه هنری با اظهار امیدوار برای رسیدن همه حاضران به سرمنزل مقصود افزود: نکته و هدف دوم برای برگزاری این جلسه شنیدن حرف‌ها و درددل‌های شما بزرگواران است. به‌ویژه علاقه‌مند بودم که در واقع چیزی که در ذهن شما می‌گذرد و برای آن و درباره آن می‌نویسید پیشتر از هر گزارشی بخشی از معنا و منظومه ذهنی شما را منتقل می‌کند واقعا و حضورا از زبان خودتان بشنوم. 

دادمان ادامه داد: این مجموعه‌ای از طرح‌ها، ایده‌ها و دغدغه‌ها حقیقتا ستودنی، دوست‌داشتنی و رشک‌برانگیز است؛ از این جهت به شما تبریک می‌گویم و حتما درباره آن مباحثه، بحث و گفتگو می‌تواند وجود داشته باشد اما اینکه مجموعه‌ای از دغدغه‌ها در کنار هم جمع شده در ارتباط با هم در حال رشد است و آرام آرام در یک حرکت جمعی به پختگی می‌رسد، واقعا جای تحسین و آفرین دارد.

وی با ارجاع به آنچه پیشتر درباره رسالت بانوی فرهنگ گفته بود و اینکه چرا حوزه هنری باید بر بانوان نویسنده سرمایه‌گذاری و از این پایگاه عمدتا زنانه‌ای که شکل گرفته در ادبیات انقلاب حمایت کند، گفت: دلایل این حمایت فراتر از بزرگمنشی و بزرگواری شخصیت‌هایی است که در بانوی فرهنگ حضور دارند که البته همین دلایل برای حمایت از بانوی فرهنگ کافی و لازم است اما واقعا چیزی که انگیزه ماست برای اینکه بتوانیم کمک کنیم این حرکت با رشد و تعالی بهتر پیش برود، ضرورت بالندگی و رشد نگاه زنانه در ادبیات امروز ایران است. 

ریاست حوزه هنری با اشاره به آنچه مقام معظم رهبری درباره کتاب «محسن عزیز» به خانم غفارحدادی، نویسنده کتاب در نمایشگاه دو سال پیش فرمودند، بیان داشت: کاری را یک نویسنده زن می‌تواند انجام دهد که به نظر بنده برای امروز حرکت انقلاب اسلامی که هیچ مردی نمی‌تواند انجام دهد.

دادمان با بیان اینکه ما در دوره‌ای هستیم که لطافت، ظرافت و زیبایی زندگی دینی و حیات طیبه معکوس جلوه داده شده و تبیین و روایت می‌شود، گفت: شاید یا حتما تبیین دقیق این گونه زندگی، کار زنانی است که خودشان تجربه زیسته‌ای از آن دارند، مماس با آن شده و می‌توانند با آن نگاه لطیف خود آن را تبیین و تصویر کرده و جهان داستانی را خلق کنند. 

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات ما در داستان‌های تاریخی بیان، جهان داستان و خلق روایتی است که هرچه مخاطب امروز تلاش می‌کند با آن نسبتی برقرار کند ربطش را با زندگی خود نمی‌فهمد، اظهار داشت: هر گونه و ژانری که از داستان و رمان انتخاب می‌کنیم، باید این را در نظر بگیریم و در مدار اولویتی خود قرار دهیم که این به مخاطب امروز ما چه ربطی دارد؟ چگونه ذهنش را درگیر می‌کند؟ به کدام مسئله او پاسخ می‌دهد؟ کدام گره ذهنی‌اش را باز می‌کند؟ کدام تصویر موردنیازش را به او می‌دهد.

ریاست حوزه هنری افزود: باید درنظر گرفت این جهان داستانی که خلق می‌شود و مخاطب به معنای واقعی در آن زندگی می‌کند چه برداشتی از آن کرده و از این برداشت در کجای زندگی بهره می‌برد. بانوی فرهنگ بحمدالله در این مسیر هست و خدا را شکر می‌کنیم که روزبه‌روز پیوند ادبی بانوی فرهنگ و حوزه هنری وثیق‌تر می‌شود و ما فرصت بیشتری برای خدمتگزاری به این جمع بزرگوار و محتشم داریم.

در پایان محمدمهدی دادمان، ریاست حوزه هنری از خانم عرفانی و همکاران ایشان در بانوی فرهنگ و اساتیدی که در این چند سال وقت گذاشتند و همچنین آقای محمدصادق کوچک‌زاده، مدیر مرکز آموزش حوزه هنری تشکر کردند و گفت: جمع خوب، اتفاق خوب و پدیده مبارکی شکل گرفته است که این جمع می‌تواند یک حلقه مفقوده را در ادبیات انقلاب اسلامی پر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha